Stephensonviaduct

Stephensonviaduct Ring Leeuwarden
Overspant spoorlijnen Staatslijn A en B
Rijstroken 1×2
Totale lengte 170 meter
Hoofdoverspanning 170 meter
Hoogte brugdek
Openstelling 1963
Verkeersintensiteit mvt/etmaal
Bouwmateriaalbeton, staal

Het Stephensonviaduct, is een viaduct in de Leeuwarden als onderdeel van het zuidwestelijke deel van de ring Leeuwarden. Het viaduct overspant diverse sporen bij de samenvoeging van de spoorlijn Harlingen – Leeuwarden, onderdeel van Staatslijn B en Heerenveen – Leeuwarden, onderdeel van Staatslijn A.

Naamgeving

Het viaduct is vernoemd naar de Britse uitvinder George Stephenson (1781-1848), die de eerste bruikbare stoomlocomotief uitvond.

Kenmerken

Het viaduct is gebouwd als een liggerbrug met een totale lengte van circa 170 meter. Het viaduct rust op vijf pijlers en overspant de Marshallweg, deels het naastgelegen bedrijventerrein en de sporen van het rangeerterrein bij de splitsing van het spoor naar Harlingen en Heerenveen. Op de brug loopt de ringweg van Leeuwarden die in noordelijke richting overgaat in de Heliconweg en richting het zuiden in de Julianalaan. Aan de noordzijde loopt de Harlingervaart en ligt een rotonde waar de Heliconweg de Snekertrekweg kruist. Aan de zuidzijde van het viaduct ligt nu een turborontonde waar de Julianalaan de Middelzeelaan/Van Loonstraat kruist.

Geschiedenis

Het viaduct is tegelijk met de Heliconweg en Julianaweg aangelegd begin jaren 60 en opengesteld in 1963. De spoorlijnen die het viaduct kruist zijn tussen 1860 en 1868 aangelegd.

Toekomst

Inmiddels is de Marshallweg aangesloten op de ring aan de noordzijde van het viaduct als onderdeel van de Westelijke Invalsweg. Dit viel onder het het project Leeuwarden Vrij-Baan als vervolg op de Haak om Leeuwarden/ Rijkswaterstaat heeft het eerste deel aangelegd van de N32 tot aan de Fahrenheitweg. De gemeente Leeuwarden nam het resterende deel met de aansluiting op het Stephensonviaduct voor haar rekening. De werkzaamheden waren hiervoor zijn in 2015 begonnen met het verleggen van kabels en leidingen. Inmiddels is dat werk voltooid. Als je goed de ogen opendoet zie je echter nog wel wat Italiaanse toestanden… Maar dat wordt opgelost, doordat het de eerste “slimme” brug van Nederland zal worden…

Bron: wegenwiki.nl

0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.