Stadsdienst

Stadsdienst

Op 13 december 1947 startte de N.T.M. met de eerste stadsdienst van Leeuwarden.

0

3 reacties

  1. Heb ik net iets over gemaild.Die stadsdienst……
    1947 dat klopt wel,maar ook werden deze Fordjes-Verheul(iets groter) naderhand in de buitendienst ingezet.Van diesel terug naar benzine? Korte vreugde.Ze waren uitgerust met een achterliggendeV8 benzinemotor.
    Er was iemand,die wist van een tweede busonderneming beginnend met een L.
    Je had dus de LABO,die in de Bouwhoek reed(Parochies,Bildtzijl etc),in het Bildt,het waren beige gekleurde bussen en men verhuurde hier veel aan schoolreisjes.Ook hadden ze nog een oude Bedford klassieker,toen echt niet zo gewaardeerd….
    De andere L was de LAB.Rode bussen,ondergebracht aan de Verlengde Schrans,de LABO echter had zijn domicilie aan de Bildtsestraat.Reed oa met Schotse Albion bussen.
    Ja,..wat de LAB nu precies deed,was nooit erg duidelijk,touringcarverhuur???
    Verder zag je ze nooit.Zullen weinig materieel gehad hebben.Geen lijndiensten.
    Voorts was er ook nog de ZWH,stond voor Zuid West Hoek.Ook al beige gekleurd.Deze lijnen verbonden de tussenliggende dorpen in de buurt van de spoorlijn Sneek(beginpunt)IJlst,Workum,Staveren.De NTM is al genoemd,hierbij kan de NOF nog toegevoegd worden,reden ook met Crosleys en ook Scania’s
    En..de afgedankte bezinebusjes gingen weldra naar de eilanden.(voor hoelang??)
    FS

  2. Er waren kort na de oorlog nog een paar busondernemers. Slof exploiteerde een lijndienst tussen Leeuwarden en Joure ( ik meen met bruine bussen) en Bouma reed met witte bussen tussen Leeuwarden en Makkum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.