Een autobus bij het busstation aan de Zuidersingel. Gefotografeerd in de tijd dat je de fiets nog kon meenemen.
12012-09-23
Een autobus bij het busstation aan de Zuidersingel. Gefotografeerd in de tijd dat je de fiets nog kon meenemen.
1Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Deze bus was een buitenlijner,al dienst doende voor de oorlog,een Engelse Crossley,
daar hebben er ook trailers van gereden.Dit nog vaak onder de NS vlag.Vele Ned busmaatschappijen reden met dit soort bussen.
Na de oorlog lag ons Leeuwarder stadsdienstnetje plat.Er kwamen hiervoor Ford-Verheul bussen.
Deze zijn in de stad maar kort in dienst geweest,wilden goed lopen,maar de benzinemotoren,die achterin lagen bleken toch te dorstig en de wagens werden spoedig vervangen door de Scaniaatjes met bijna dezelfde carosserie.Dit alles nog onder de NTM.
FS
Ach ja… is nog wel wat aan toe te voegen,wat ik toen mailde.
Voor en na de oorlog kwamen dus die Engelse Crosley’s voor de buitenlijners met een fietsendek, later overgenomen door AEC,die Verheul zelfs opkocht,maar in de stad nog die Fordjes(ook van Verheul carosserie),maar die waren te dorstig vanwege hun benzinemotoren.Vond plaats 1947,vraag mij niet,wat er tussen 1945 en 47 gebeurde mbt de stadsdienst ,misschien hadden we toen helemaal geen stadsbussen? En we wilden NIET van onze voormalige vijand afnemen,hoewel het daar eerst ook nog plat lag.
Nouja,zoals gezegd,die kleine Scaniaatjes(diesels),de NOF had de zwaardere uitvoering met de 6 pitters voor de buitenlijners, en de opvolgers in de stad waren eerst de kleine DAF’s,maar al snel opgevolgd door de kleine Leylands,die weer afgedankt werden door de FRAM.En later VEON.
En dan zou het nog een kleine stap zijn naar onze huidige markt met de zg “concessies”.(Connexxion,Arriva en Q-buzz voor de buitenlijners,Connexxion ook voor de stadsdienst met vaak die kleine busjes voor in de stad,deze met gemengde gevoelens bejegend)
En nu is Connexxion weer verdrongen door Arriva,thans een ondermij van de DB.
WAT kunnen we nog meer verwachten?